Đề bài

Listen to a lecture given by a professor about rules for cell phone uses in public and complete the summary of the lecture with NO MORE THAN TWO WORDS.

Cell phones are causing social problems because of their (31) __________. In public places like libraries and movie theaters, people should only use their phones to (32) __________. Many people feel that cell phone use should be (33) __________ in schools. Cell phone advertising focuses on how cell phones can make you look and (34) __________. Their companies imply that if you buy their phone, your life will be like that of the (35) __________ in their advertisements.

Cell phones are causing social problems because of their (31)

.

Đáp án :

Cell phones are causing social problems because of their (31)

.

Lời giải chi tiết :

31.

popularity (n): sự phổ biến

Cell phones are causing social problems because of their popularity.

(Điện thoại di động đang gây ra các vấn đề xã hội vì sự phổ biến của chúng.)

Thông tin: As we discussed before the break, cell phones are causing social problems because of their popularity.

(Như chúng ta đã thảo luận trước giờ nghỉ, điện thoại di động đang gây ra các vấn đề xã hội vì tính phổ biến của chúng.)

Đáp án: popularity

In public places like libraries and movie theaters, people should only use their phones to (32)

.

Đáp án :

In public places like libraries and movie theaters, people should only use their phones to (32)

.

Lời giải chi tiết :

32.

text message (vp): soạn tin nhắn

In public places like libraries and movie theaters, people should only use their phones to text message.

(Ở những nơi công cộng như thư viện, rạp chiếu phim, mọi người chỉ nên sử dụng điện thoại để nhắn tin.)

Thông tin: many people think that there should be rules in these places that say people can only use their phones to text message.

(nhiều người nghĩ rằng ở những nơi này nên có quy định rằng mọi người chỉ được phép sử dụng điện thoại để nhắn tin.)

Đáp án: text message

Many people feel that cell phone use should be (33)

in schools.

Đáp án :

Many people feel that cell phone use should be (33)

in schools.

Lời giải chi tiết :

33.

be banned: bị cấm

Many people feel that cell phone use should be banned in schools.

(Nhiều người cảm thấy rằng việc sử dụng điện thoại di động nên bị cấm trong trường học.)

Thông tin: In other public places like schools, many people feel that cell phone use should be banned altogether.

(Ở những nơi công cộng khác như trường học, nhiều người cảm thấy việc sử dụng điện thoại di động nên bị cấm hoàn toàn.)

Đáp án: banned

Cell phone advertising focuses on how cell phones can make you look and (34)

.

Đáp án :

Cell phone advertising focuses on how cell phones can make you look and (34)

.

Lời giải chi tiết :

34.

feel (v): cảm giác

Cell phone advertising focuses on how cell phones can make you look and feel.

(Quảng cáo trên điện thoại di động tập trung vào việc điện thoại di động có thể khiến bạn trông và cảm nhận như thế nào.)

Thông tin: Instead, it is about how cell phones can make you look and feel.

(Thay vào đó, vấn đề là điện thoại di động có thể khiến bạn trông và cảm nhận như thế nào.)

Đáp án: feel

Their companies imply that if you buy their phone, your life will be like that of the (35)

in their advertisements.

Đáp án :

Their companies imply that if you buy their phone, your life will be like that of the (35)

in their advertisements.

Lời giải chi tiết :

35.

models (n): người mẫu

Their companies imply that if you buy their phone, your life will be like that of the models in their advertisements.

(Công ty của họ ngụ ý rằng nếu bạn mua điện thoại của họ, cuộc sống của bạn sẽ giống như cuộc sống của những người mẫu trong quảng cáo của họ.)

Thông tin: But cell phone companies like to imply that if you buy their phone, then your life will be like that of the models in their advertisements.

(Nhưng các công ty điện thoại di động muốn ám chỉ rằng nếu bạn mua điện thoại của họ thì cuộc sống của bạn sẽ giống như cuộc sống của những người mẫu trong quảng cáo của họ.)

Đáp án: models

Phương pháp giải :

Bài nghe

Welcome back, everyone. As we discussed before the break, cell phones are causing social problems because of their popularity. Now, we’re going to discuss some possible rules for using cell phones in public that may help solve these problems. We all know that cell phones can be irritating, especially in public places such as libraries and movie theatres. As a result, many people think that there should be rules in these places that say people can only use their phones to text message and that all sounds on their phones should be turned off. In other public places like schools, many people feel that cell phone use should be banned altogether. Now that we have seen some of the possible social rules for cell phone use, let’s move on. We will now discuss some of the developments that will likely occur to cell phone technology over the next few years.

As we saw earlier, advertising is a powerful tool that companies use to make us feel certain ways about their products. Now, let’s see how advertising works with a specific product— cell phones. Cell phone advertising is very interesting. Sure, cell phones are useful, but cell phone advertising is not about how useful cell phones are. Instead, it is about how cell phones can make you look and feel. For example, cell phone advertising often shows beautiful models leading very exciting lives. Can a cell phone actually make your life exciting? Of course not! But cell phone companies like to imply that if you buy their phone, then your life will be like that of the models in their advertisements. Now, let’s move on to see how advertising works for other kinds of products. As we will see, this advertising can be very effective.

Tạm dịch

Chào mừng trở lại, mọi người. Như chúng ta đã thảo luận trước giờ nghỉ, điện thoại di động đang gây ra các vấn đề xã hội vì tính phổ biến của chúng. Bây giờ, chúng ta sẽ thảo luận về một số quy tắc sử dụng điện thoại di động ở nơi công cộng có thể giúp giải quyết những vấn đề này. Tất cả chúng ta đều biết rằng điện thoại di động có thể gây khó chịu, đặc biệt là ở những nơi công cộng như thư viện và rạp chiếu phim. Do đó, nhiều người cho rằng ở những nơi này nên có quy định rằng mọi người chỉ được sử dụng điện thoại để nhắn tin và tắt mọi âm thanh trên điện thoại. Ở những nơi công cộng khác như trường học, nhiều người cho rằng việc sử dụng điện thoại di động nên bị cấm hoàn toàn. Bây giờ chúng ta đã thấy một số quy tắc xã hội có thể có đối với việc sử dụng điện thoại di động, hãy tiếp tục. Bây giờ chúng ta sẽ thảo luận về một số phát triển có thể xảy ra với công nghệ điện thoại di động trong vài năm tới.

Như chúng ta đã thấy trước đó, quảng cáo là một công cụ mạnh mẽ mà các công ty sử dụng để khiến chúng ta có cảm nhận nhất định về sản phẩm của họ. Bây giờ, hãy xem quảng cáo hoạt động như thế nào với một sản phẩm cụ thể—điện thoại di động. Quảng cáo trên điện thoại di động rất thú vị. Chắc chắn, điện thoại di động rất hữu ích, nhưng quảng cáo trên điện thoại di động không nói về việc điện thoại di động hữu ích như thế nào. Thay vào đó, đó là về cách điện thoại di động có thể khiến bạn trông và cảm nhận như thế nào. Ví dụ, quảng cáo trên điện thoại di động thường chiếu những người mẫu xinh đẹp có cuộc sống rất thú vị. Điện thoại di động có thể thực sự làm cho cuộc sống của bạn thú vị? Dĩ nhiên là không! Nhưng các công ty điện thoại di động thường ám chỉ rằng nếu bạn mua điện thoại của họ thì cuộc sống của bạn sẽ giống như cuộc sống của những người mẫu trong quảng cáo của họ. Bây giờ, hãy chuyển sang xem quảng cáo hoạt động như thế nào đối với các loại sản phẩm khác. Như chúng ta sẽ thấy, quảng cáo này có thể rất hiệu quả.

Các bài tập cùng chuyên đề