Đề bài

Read the passage and decide whether the statements are TRUE (T), FALSE (F) or NOT GIVEN (NI).

Today’s Project − Tomorrow’s Future

Today, billions of tons of almost expired canned foods are dumped from supermarkets and restaurants in the USA, which makes the country the world’s number one of food waste although its population is far behind that of China and India. The completely opposite thing happens in Africa every day where millions of people are seriously short of food. For a better future world without food waste and hunger, a project called Save The Food was first carried out by a group of college students in Arkansas, the USA.

When canned foods’ expiry dates are coming, supermarkets and grocery stores must throw them away because not many customers would want to buy the canned foods that are about to expire. However, if the foods are cooked a few days before they expire, they are considered safe to eat. Save The Food Project collects those kinds of canned foods before they are got rid of and makes delicious dishes in their small restaurants. The customers can pay as much as they can or eat a meal for free. Some of the local homeless can volunteer to work as waiters and serve other poor customers in return for a meal or some food to bring home. The project has helped to take care of hundreds of homeless and poor people. More people have taken part in the project to do the same thing in their hometowns. Almost 10,000 poor people have been helped every day up to now.

Inspired by Save The Food Project, lots of people in different countries have come up with similar projects for their local communities. They have been so successful that lots of people strongly believe that that kind of today’s project is a highly effective solution to fight pollution and homelessness as well as help the poor for the better future world.

Câu 1 :

16. The USA wastes the most food in the world.

  • A

    True

  • B

    False

  • C

    Not Given

Đáp án : A

Lời giải chi tiết :

16.

The USA wastes the most food in the world.

(Mỹ lãng phí thực phẩm nhiều nhất thế giới.)

Thông tin: Today, billions of tons of almost expired canned foods are dumped from supermarkets and restaurants in the USA, which makes the country the world’s number one of food waste.

(Ngày nay, hàng tỷ tấn thực phẩm đóng hộp gần hết hạn sử dụng được đổ ra khỏi các siêu thị và nhà hàng ở Mỹ, khiến quốc gia này trở thành quốc gia lãng phí thực phẩm số một thế giới.)

Chọn True

Câu 2 :

17. The canned foods that are going to expire can be sold to the employees in the supermarkets.

  • A

    True

  • B

    False

  • C

    Not Given

Đáp án : B

Lời giải chi tiết :

17.

The canned foods that are going to expire can be sold to the employees in the supermarkets.

(Những thực phẩm đóng hộp sắp hết hạn sử dụng có thể được bán cho nhân viên trong siêu thị.)

Thông tin: When canned foods’ expiry dates are coming, supermarkets and grocery stores must throw them away because not many customers would want to buy the canned foods that are about to expire.

(Khi thực phẩm đóng hộp sắp hết hạn sử dụng, các siêu thị, cửa hàng tạp hóa phải vứt bỏ vì không có nhiều khách hàng muốn mua thực phẩm đóng hộp sắp hết hạn sử dụng.)

Chọn False

Câu 3 :

18. Save The Food Project buys and sells the canned foods to the poor for low prices.

  • A

    True

  • B

    False

  • C

    Not Given

Đáp án : B

Lời giải chi tiết :

18.

Save The Food Project buys and sells the canned foods to the poor for low prices.

(Dự án tiết kiệm thức ăn mua bán thực phẩm đóng hộp cho người nghèo với giá rẻ.)
Thông tin: The customers can pay as much as they can or eat a meal for free.

(Khách hàng có thể trả bao nhiêu tùy thích hoặc được ăn một bữa miễn phí.)

Chọn False

Câu 4 :

19. The waiters in Save The Food restaurants are well-paid.

  • A

    True

  • B

    False

  • C

    Not Given

Đáp án : B

Lời giải chi tiết :

19.

The waiters in Save The Food restaurants are well-paid.

(Những người phục vụ trong nhà hàng Tiết kiệm thức ăn được trả lương cao.)

Thông tin: Some of the local homeless can volunteer to work as waiters and serve other poor customers in return for a meal or some food to bring home.

(Một số người vô gia cư ở địa phương có thể tình nguyện làm bồi bàn và phục vụ những khách hàng nghèo khác để đổi lấy một bữa ăn hoặc một ít đồ ăn mang về nhà.)

Chọn False

Câu 5 :

20. It is believed that the future world probably won’t have as many poor or homeless people as today’s world.

  • A

    True

  • B

    False

  • C

    Not Given

Đáp án : C

Lời giải chi tiết :

20.

It is believed that the future world probably won’t have as many poor or homeless people as today’s world.

(Người ta tin rằng thế giới tương lai có thể sẽ không có nhiều người nghèo hoặc vô gia cư như thế giới ngày nay.)

Thông tin: They have been so successful that lots of people strongly believe that that kind of today’s project is a highly effective solution to fight pollution and homelessness as well as help the poor for the better future world.

(Họ đã thành công đến mức nhiều người tin tưởng mạnh mẽ rằng loại dự án ngày nay là một giải pháp hiệu quả cao để chống ô nhiễm và tình trạng vô gia cư cũng như giúp đỡ người nghèo vì một thế giới tương lai tốt đẹp hơn.)

Chọn NI

Phương pháp giải :

Tạm dịch

Dự án hôm nay – Tương lai ngày mai

Ngày nay, hàng tỷ tấn thực phẩm đóng hộp gần hết hạn sử dụng được đổ ra khỏi các siêu thị và nhà hàng ở Mỹ, khiến quốc gia này trở thành quốc gia lãng phí thực phẩm số một thế giới mặc dù dân số của nước này kém xa Trung Quốc và Ấn Độ. Điều hoàn toàn trái ngược lại xảy ra hàng ngày ở Châu Phi, nơi hàng triệu người đang thiếu lương thực trầm trọng. Vì một thế giới tương lai tốt đẹp hơn, không còn lãng phí thực phẩm và nạn đói, dự án mang tên Save The Food lần đầu tiên được thực hiện bởi một nhóm sinh viên đại học ở Arkansas, Hoa Kỳ.

Khi thực phẩm đóng hộp sắp hết hạn sử dụng, các siêu thị, cửa hàng tạp hóa phải vứt bỏ vì không có nhiều khách hàng muốn mua thực phẩm đóng hộp sắp hết hạn sử dụng. Tuy nhiên, nếu thực phẩm được nấu chín vài ngày trước khi hết hạn sử dụng thì chúng được coi là an toàn để ăn. Save The Food Project thu thập những loại thực phẩm đóng hộp đó trước khi chúng bị loại bỏ và chế biến những món ăn ngon trong các nhà hàng nhỏ của họ. Khách hàng có thể trả bao nhiêu tùy thích hoặc được ăn một bữa miễn phí. Một số người vô gia cư ở địa phương có thể tình nguyện làm bồi bàn và phục vụ những khách hàng nghèo khác để đổi lấy một bữa ăn hoặc một ít đồ ăn mang về nhà. Dự án đã giúp chăm sóc hàng trăm người vô gia cư và người nghèo. Nhiều người hơn đã tham gia vào dự án để làm điều tương tự ở quê hương của họ. Tính đến nay, mỗi ngày có gần 10.000 người nghèo được giúp đỡ.

Lấy cảm hứng từ Dự án Save The Food, rất nhiều người ở các quốc gia khác nhau đã nghĩ ra những dự án tương tự cho cộng đồng địa phương của họ. Họ đã thành công đến mức nhiều người tin tưởng mạnh mẽ rằng loại dự án ngày nay là một giải pháp hiệu quả cao để chống ô nhiễm và tình trạng vô gia cư cũng như giúp đỡ người nghèo vì một thế giới tương lai tốt đẹp hơn.

Các bài tập cùng chuyên đề